EN USTUN ZIKIR-EN MAKBUL DUA

  1. EN USTUN ZIKIR-EN MAKBUL DUA

    Cabir Ibni Abdillah radiyallahu anh, Resulullah sallellahu aleyhi ve sellemi soyle buyururken dinledim demistir:

    Zikrin en ustunu la ilahe illellah; duanin en makbulu el-hamdulillah demektir. Iman bir irtibat ve uyanikliktir. Bu anlamda mumin de sorumlu ve dolayisiyla uyanik insan demektir. Cunku o, sahip oldugu degerlerin verdigi tabii ve surekli bir uyaniklik icinde olmak zorundadir. Aslinda bu, muminin bizzat kendisine karsi sorumlulugu anlamindadir.

    Mumin sahip oldugu degerleri ve sorumluluk suurunu kendisine vermis olan ile surekli bir irtibat kurma ihtiyacindadir. Zikir (anma) ve dua (tesekkur ve uyarma) bu ihtiyacin karsilanma yollaridir. Rabb-kul iliskilerindeki ana irtibat yollarindan biri iste bu, kuldan Rabba yonelik olan zikir-dua baglantisidir.

    Burada hemen isaret edilmesi gerekli olan nokta sudur: Zikir ve duanin mecburi olmamakla beraber belli ifadeleri, kelimeleri yani sozleri olacaktir. Kelime ve sozler, kul-Rabb arasindaki irtibatin sifreleri olarak muminin tam bir vecd ve dikkat haline, Allah Resulunun tarif ve tesbitiyle Allahi goruyormuscasina kulluk yapma cizgisine, ihsan kalitesine ulastiran araclardir. Bu sebeble de zikir ve dua anlami tasiyan her sozun bir degeri oldugu aciktir. Ancak bunlar arasinda da hic kuskusuz bir en isabetlisi, en ustunu, en makbulu, en uygunu olacaktir. Iste hadisimiz bizi bu noktada aydinlatmaktadir: Zikrin en ustunu la ilahe illellah; duanin en makbulu el-hamdu lillah demektir.

    Ustunluk Yonleri

    Oncelikle hadisimizdeki bu tesbit, Mumin Suresi 65. ayetine aynen uymaktadir. Meali soyledir: Allah (daima) diridir, Ondan baska tanri yoktur. O halde dini yalniz Ona has kilarak Allaha dua edin. Hamd, alemlerin Rabbi Allaha mahsustur.

    La ilahe illellah ikrari, inanc dunyamizin; el-Hamdu lillah duasi da amel yani kulluk dunyamizin ilk ve temel cumleleridir. Ustunluklerinin bir noktasi bu ozelliklerinde yatmaktadir. Nitekim bir hadis-i serifte, Iman yetmis kusur subedir. En ustunu la ilahe illellah sozudur.... 2 buyurulmustur. Yuce kitabimiz Kuran-i Kerim de el-Hamdu lillah cumlesiyle baslamaktadir. Bas ibadet namazin her rekatine yine el-Hamdu lillah ile girilmektedir. Hatta, -belki de bu noktayi dikkate almanin bir sonucu olarak- hadisimizdeki duanin en makbulu el-Hamdu lillah demektir beyanindan maksadin, Fatiha Suresinin tamami olabilecegi ileri surulmustur. 3

    Allahin Secmis Olmasi

    Islam inancinin ayirici ozelligi, alamet-i farikasi ya da degismeyen ilkesi la ilahe illellah; Islami hayatin, musluman kullugunun belirleyici sozcugu el-Hamdu lillahtir. Sevgili Peygamberimiz, Kendisine gelerek en ustun soz hangisidir? diye soran muslumana; aziz ve celil olan Allahin, kullari icin sectigi sozdur... 4 cevabini vermistir. Peygamber Efendimizin bu cevabi, ustunlukte kaynak boyutunu, Sari Teala tarafindan tesbit edilmis olmanin onemini, yani zikir ve duada Kitap ve Sunnet cizgisinin degerini gozler onune sermektedir. Kuran-i Kerimdeki dua ayetleri ve mesur dualara yani Rasulullahin yaptigi dua, lafizlari ile dua etmeye ozen gostermenin gerekcesi ve isabeti de bu tesbittir. Islam bilginleri, baslangictan beri gerek hadis kitablarinin dua zikir, deavat bolumlerinde, gerekse mustakil eserlerde Peygamber Efendimizin dua ve zikirlerini toplamaya ozel bir gayret gostermisler ve irili-ufakli bircok dua ve zikir kitabi ve mecmuasi olusturmuslardir.5 Burada, hakkinda biid-dar vesteril-ezkar: (evi sat, ezkari al) sozunun darb-i mesel haline geldigi buyuk muhaddis en-Nevevinin sohretli eseri el-Ezkarini hatirlamadan gecmemize imkan yoktur. Muellif bu eserinde, Peygamber Efendimizin muhtelif vesilelerle yaptigi dualari toplamistir. Bu sebeble dua ve zikir konusunda muteber bir basvuru kaynagidir.

    Kisalik-Pratiklik

    Hadisimizin ilan ettigi ustunluk, bize gore bahis konusu dua-zikir cumlelerinin kisa ve pratik olmalarindan da kaynaklanmaktadir. Zaman ve mekan sartlarina bakmadan hep alistigi ya da ezberledigi dualari tekrarlamak yerine, esnek davranip zaman ve zemine gore icten bir el-Hamdu lillah demekle yetinmenin isabeti ortadadir. Hadisimiz bizleri iste bu noktada egitmekte, isin ozunu yakalamaya calismanin, dini hayatimizdaki yerine dikkatlerimizi cekmektedir. Ictenlikle soylenecek bir kisa cumlecigin, dakikalarca suren yapmacik yakarmalardan daha makbul oldugunu belirtmektedir.

    Ozluluk

    Ustunlukte ozlulugun etkisi muhakkaktir. Hadisimiz bize bu mesaji da vermektedir. Zira ne kadar uzun ve tumturakli ya da samimi olursa olsun, her turlu dua ve zikrin ozu, neticede La ilahe illellah ve el-Hamdu lillah cumlelerinde ifadesini bulan tevhid ve hamdden ibarettir. Nitekim cennetteki muminler hakkinda dualarinin sonu alemlerin Rabbi, Allaha hamd olsundur buyurulmustur. 6

    Ote yandan, Islam adina dillerde sadece hadisimizdeki tevhid ve hamd cumlecikleri kalsa, yine de Islami anlatmaya, hatirlatmaya, aratmaya, yasatmaya yetecektir. Bu iki cumlecigin ustunlugu, boylesi bir temsil kabiliyetiyle de yakindan alakali olmalidir.

    Mahiyeti

    La ilahe illellah zikrinin ustunlugu nefy ve isbati bir arada ihtiva etmesinden de kaynaklanmaktadir.7 Uluhiyeti sadece Allaha tahsis etmenin yani tevhid inancinin ortak kabul etmez niteligini en ozlu sekilde bir anda ifade etmekte

    olmasi, onun en ustun olmasi icin yeterlidir. Ayni sekilde, hamd ve tesekkure gercekten layik olanin sadece Allah Teala oldugu esasini belirleyen el-Hamdu lillah ifadesi her turlu tesekkur, istek ve temennilerin giris cumlesi olarak en ustundur

    Ayrica, mumini iman cizgisinde tutacak en son nokta, hic suphe yoktur ki, onun icin en onemli, en ustun, en kiymetli ve en nazik noktadir. La ilahe illellah ve el-Hamdu lillah cumleleri ise, muslumani tevhid ve kulluk cizgisinde tutan -bir bakima- en son beyan ve ikrarlardir. Yani Islam kimliginin gostergeleridir ve bu sebeble de en ustundurler.

    Tehlil ve hamd-u senayi zikir ve dua olarak tasidiklari ustun degerleriyle tesbit ve ilan eden hadisimiz, kaliteli bir mumin hayatinin samimiyet, esneklik ve ozluluk cizgisine en ust seviyeden isaret etmis olmaktadir. Ihsani yakalamanin temel sarti da bu vasiflar olsa gerektir.

    Kitap ve Sunnet cizgisini hayatimizin her safhasinda oldugu gibi dua ve zikirde de takibe bizleri muvaffak kilmasini yuce Rabbimizdan niyaz ederim. El-Hamdu lillahi ala kulli hal..

    (HADISLERLE GERCEKLER2, 79)

     

     

    ens_selman - 22.11.2005 - 01:22
  2. Paylaşımın için çok sağol,ellerine sağlık.Bu güzel bilgiler için tekrar sağol.
    Allah (c.c) razı olsun.

     

     

    by_ufuk - 10.03.2006 - 03:47
  3. Allah razı olsun

     

     

    matrakSsS - 21.05.2007 - 10:50



Benzer Konular

  1. Makbul Dualar
    Konuyu Açan: ZELAL, Forum: İslam Genel.
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj : 18.05.2011, 18:04
  2. Kadının ikinci eli makbul değil, erkeğinki makbul tezatı
    Konuyu Açan: CADIKIZ, Forum: Bayan Dedikodu Cafesi.
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj : 10.05.2011, 03:07
  3. Zikir ve zikrullah nedir, kaç türlü zikir vardır?
    Konuyu Açan: jickata, Forum: İslam Genel.
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj : 01.05.2011, 15:27
  4. Makbul Tevbenin Alametleri
    Konuyu Açan: HeyuLa, Forum: İslam Genel.
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj : 28.02.2010, 23:41
  5. MAKBUL VE MEKRUH İSİMLER
    Konuyu Açan: Tamer.C, Forum: İslam Genel.
    Cevaplar: 5
    Son Mesaj : 21.05.2007, 09:59

copyright

Soru Cevap