Günlük Plan Örnekleri - Din Kültürü Dersi Günlük Plan Örneği

  1. Günlük Plan Örnekleri hakkında - Örnek Ders Planı Örneği - Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersin Günlük Plan Örneği


    Örnek Bir Ders Planı: Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Örneği



    GÜNLÜK DERS PLANI



    A) BİÇİMSEL BÖLÜM

    Okulun adı : Bahçelievler Ortaokulu

    Dersin adı : Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi

    Sınıf : VI

    Ünitenin adı : Oruç

    Konunun adı : Oruç

    Süre : 40+40+40 dakika.

    Öğretmenin adı ve soyadı :

    Öğretme ve öğrenme yöntemi : Düzanlatım, soru-cevap

    Kaynak kitaplar : : Kur’an-ı Kerim (s. 20); Hadis Kitabı (s.35); İlmihal (s.40);

    Ders kitabı (s.45-50).

    Kaynak kişi : Din Kültürü ve Ahlak bilgisi Öğretmeni

    Araç ve Gereçler : Dünya Haritası, İmsak Cetveli, Saatli Maarif takvimi, Çalarlı Saat.

    ÜNİTE YA DA KONUNUN ÖRÜNTÜSÜ

    Konunun başlığı : Oruç

    Alt başlıklar :

    a. Oruç

    b. Oruç nasıl tutulur?

    c. Oruç hangi hallerde bozulur?

    d. Orucun bize kazandırdıkları

    Ana nokta : Allah’ın rızasını kazanmak ve arzularımızı terbiye etmek için oruç tutmalıyız.

    Yardımcı nokta : Orucun sağlıklı insanlar için, sağlığımız için, yararlı olduğunu bilelim.

    BİLİŞSEL ALAN HEDEFLERİ

    Hedef I. Oruçla ilgili kavramların (terimlerin) anlam bilgisi (oruç, imsak, iftar, sahur, sahur yemeği, iftar yemeği).

    HEDEF DAVRANIŞLARI

    1. Verilen bir tanımın doğru ya da yanlış olduğunu söyleme/yazma.

    2. Verilen bir tanımla ilgili kavramı, bir dizi kavram arasından seçip işaretleme.

    3. Verilen bir kavramın tanımını, bir dizi tanım arasından seçip işaretleme.

    4. Verilen bir grup kavramla, bir dizi tanımı eşleştirip işaretleme.

    5. Verilen bir tanımın boş bırakılan yerine ilgili kavramı söyleme/yazma.

    6. Verilen bir kavramın tanımını derste geçen ifade ile söyleme/yazma.



    Hedef II. Oruç çeşitleri bilgisi (Adak Orucu, Kefaret Orucu).

    HEDEF DAVRANIŞLARI

    Kaç çeşit oruç olduğunu söyleme/yazma.

    Oruç çeşitlerini yazma/söyleme.

    Oruç çeşitlerinin tanımını söyleme/yazma.

    Oruç çeşitleri arasındaki farkı söyleme/yazma.

    Farz oruçlarının niçin tutulduğunu söyleme/yazma.

    Farz olmayan oruçların niçin tutulduğunu söyleme/yazma.

    Hedef III. Oruçla ilgili temel olgular bilgisi.

    HEDEF DAVRANIŞLARI

    1. Müslümanlığın şartlarından üçüncüsünün “oruç tutmak” olduğunu söyleme/yazma.

    2. Orucun kimlere farz kılındığını söyleme/yazma.

    3. Orucun faydalarını söyleme/yazma.

    4. Kaç gün oruç tutulacağını söyleme/yazma.

    5. Oruca nasıl başlanacağını söyleme/yazma.

    6. Orucun nasıl bozulacağını söyleme/yazma.

    7. Orucun nasıl açılacağını söyleme/yazma.

    8. Sahur Yemeği ile İftar Yemeği arasındaki farkı söyleme/yazma.



    B) GİRİŞ BÖLÜMÜ (10 dakika)



    EĞİTİM DURUMU

    1. DİKKATİ ÇEKME: Öğretmenin, “Üniversiteyi kazandığım gün, ailece çok sevindik. Akşam, en sevdiğimiz yemeklerin yanına pasta da yaptık. Bolca yedik, içtik. Komşulara da baklava dağıttık. Ertesi gün annem gündüzün hiçbir şey yemedi. Hava çok sıcak olmasına rağmen su da içmedi. Akşam olduktan sonra su içti ve yemek yedi. Aynı şekilde ikinci ve üçüncü gün de gündüzleri yemek yemedi ve su içmedi. Oysa ailece çok sevinçliydik. Böyle sevinçli bir günümüzde, acaba annem neden gündüzleri bir şey yemeyip su da içmedi?” demesi ve yeter sayıda öğrenciye söz hakkı vererek tartışma ortamı açması.

    2. GÜDÜLEME: Ramazan ve oruçla ilgili kavramları öğrenirseniz, Allah’a olan bağlılığınız artar. Allah’ın emirlerini yerine getirmekle, Allah’ın sevgisini kazanırsınız. Allah’ın sevgisini kazanınca, Allah Bu dersin sonunda, Oruç’la ilgili kavram ve kuralları öğrenip, Allah’ın istediği şekilde sizleri Cennet ile ödüllendirir, Cehennem’den korur.

    3. GÖZDEN GEÇİRME: Bu dersin sonunda, Oruç’la ilgili kavramları öğrenip, Allah’ın istediği şekilde oruç tutacaksınız. Ayrıca, vücudumuzu dayanıklı hale getirmek için neler yapılması gerektiğini “oruç tutmak gibi” öğreneceksiniz.

    4. GEÇİŞ: Öğretmenin, “Şimdi tahtaya asacağım Dünya haritasına dikkatlice bakınız” demesi ve aşağıdaki soruları yeter sayıda değişik öğrenciye sorup uygun cevaplar alması. Cevap gelmiyorsa “ipuçları” vermesi. Gerekiyorsa, her bir cevaptan sonra “düzeltme” yapması ve sınıfı gözleriyle denetim altında tutması. Uygun cevaplara “pekiştireç” vermesi.



    GEÇİŞ SORULARI VE CEVAPLARI

    1. Bu devletlerin adları nelerdir?

    - Türkiye, İran, Irak, Pakistan, Suriye, Mısır, Libya, Tunus, Cezayir, S. Arabistan.

    2. Bu devletlerin ortak özelliği nedir?

    - Dinlerinin Müslüman (İslam) oluşudur.

    3. Müslüman olan ülkelerin insanları, İslamiyet’in gereği olarak neler yaparlar?

    - Oruç tutarlar, Namaz kılarlar, Kelime-i Şahadet getirirler, Hac'ca giderler ve Zekat verirler.

    4. Bugün dünyadaki Müslümanların nüfusu ne kadardır?

    - İki milyar civarındadır.



    C) GELİŞTİRME BÖLÜMÜ (85 dakika)



    GEÇİŞ SORULARI VE CEVAPLARI

    1. Oruç neye denir?

    - Tan yerinin ağarmasından, güneş batıncaya kadar, Allah rızası için bir şey yiyip içmemeye Oruç denir.

    2. İmsak Vakti nedir?

    -Orucun sabah başlama zamanına İmsak Vakti denir.

    3. İftar Vakti nedir?

    - Ramazanda, akşam vaktine İftar Vakti denir.

    4. İftar Yemeği nedir?

    - Ramazanda, akşam ezanı okununca yenen yemeğe, İftar Yemeği denir.

    5. Sahur Yemeği nedir?

    - Oruç için, gün doğmadan önce, belli bir saate yenen yemeğe, Sahur Yemeği denir.

    6. Sahur nedir?

    - Oruç tutmak için, gece yemek yeme saatine Sahur denir.

    7. Ramazan ayının dışında tutulan başka Oruç var mıdır?

    - Evet, vardır.

    8. Bunlar kaç çeşittir?

    - İki çeşittir.

    9. Adları nedir?

    -Adak ve Kefaret Orucu.

    10. Adak Orucu neye denir?

    -Belli bir durumun gerçekleşmesi halinde, Oruç tutulacağına söz verilerek, tutulan oruca, Adak Orucu denir.

    11. Üniversiteyi kazandığım günün ertesi üç gün, annemin tuttuğu oruç ne orucu olabilir?

    -Adak Orucu olabilir.

    12. Neden Adak Orucu olabilir?

    -Çünkü o zaman Ramazan değildi. Annem, “Çocuğum Üniversiteyi kazanırsa üç gün oruç tutacağım”, diye, Tanrı’ya söz vermiş ve ben de Üniversiteyi kazandığım için oruç tutmuş olabilir.

    13. Kefaret Orucu neye denir?

    -Tanrı’ya bir günahı bağışlatmak için tutulan oruca, Kefaret Orucu denir.

    14. Ramazan’da tutulan oruç ile, Kefaret Orucu arasında ne fark nedir?

    -Ramazanda tutulan orucu herkes tutmak zorundadır. Kefaret Orucunu ise herkes tutmak zorunda değildir. Kefaret orucunu; sadece işledikleri bir günahı bağışlatmak isteyenler tutarlar.

    15. Ramazanda tutulan oruç ile, Adak Orucu arasında ne fark nedir?

    -Ramazan orucunu herkes tutmak zorundadır.Adak Orucunu ise, sadece Tanrı’ya Adak’ta bulunanlar tutmak zorundadır.

    16. Adak Orucu ile Kefaret Orucu arasında ne fark vardır?

    -Adak Orucu da, farz bir oruçtur. Kefaret Orucu ise farz değildir, isteyenler tutar.

    17. Farz oruçları niçin tutulur?

    -a) Günah kazanmamak, b) Tanrı’ya şükür (teşekkür) etmek için tutulur.

    18. Farz olmayan oruç niçin tutulur?

    -İşlenen bir günahı Tanrı’ya affettirmek için tutulur.

    ARA ÖZET: Öğretmenin, “Tan yerinin ağarmasından, güneş batıncaya kadar Allah rızası için bir şey yiyip içmemeye “Oruç” denir ve “Oruç, Farz, Kefaret ve Adak olmak üzere üçe ayrılabilir” demesi ve öğrencilere not ettirmesi.

    ARA GEÇİŞ: Öğretmenin, “Şimdi de, Oruç’la ilgili diğer konuları görelim” demesi ve aşağıdaki soruları yeter sayıda değişik öğrenciye sorması. Öğrenciler soruları yanıtlarken, gözleriyle sınıfı denetim altında bulundurması. Uygun cevap gelmiyorsa, “ipuçları” vermesi, doğru cevapları pekiştirmesi.

    GEÇİŞ SORULARI VE CEVAPLARI

    1. Oruç, İslamiyet’in (Müslümanlık’ın) kaçıncı şartıdır?

    -Üçüncü şartıdır.

    2. Oruç kimlere farz kılınmıştır?

    -Hasta olmayan, ergenlik çağına girmiş herkese farz kılınmıştır. Ruh sağlığı yerinde olmayanlara da Oruç farz değildir. Yolcular ise, yolculuk sırasında Oruç tutup tutmamakta serbesttir.

    3. Orucun faydaları nelerdir?

    a) Vücudumuz sabahtan akşama kadar ve uzun bir süre (bir ay) aç kaldığı için. açlığa ve susuzluğa alışır. Açlık ve susuzluğa alışan vücudumuz, her aç ve susuz kalma durumunda rahatsızlık göstermez. Böylece, oruç, açlık ve susuzluğa karşı dayanıklılığımız, direncimizi arttırmış olur.

    b) Oruç tutan bir kişi, sabah vakti acıkıp susasa bile, su içip yemek yiyemez. Yemek yiyip su içebilmek için akşamı bekler. Böylece, sabretmeyi öğrenir.

    c). Vücutta fazla enerjiye ihtiyaç duyulduğunda, daha önceden vücutta depo edilen yağlar kullanılır. Böylece fazla yağlardan kurtulunmuş olunur ve vücut zindeleşir. Kalp de düzgün çalışır.

    d) Oruç tutan kişinin vücuduna uzun bir süre yiyecek girmediği için, mide ve diğer sindirim organları çalışmaz. Böylece dinlenmiş olurlar.

    e) Oruç tutan insanlar, sakin, durgun ve diğer insanlara karşı merhametli olur. Böylece insanlar arasında dostluk duyguları gelişir.

    .f) Oruç tutan insanlar, aç insanların halini anlar ve onlara yardımcı olur. Böylece insanlar arasında yakınlık başlar.

    4. Müslümanlar, kaç gün Oruç tutmak zorundadır?

    - 30 gün (veya bir ay).

    5. Oruca nasıl başlanır?

    - Oruca niyet edilerek başlanır.

    6. Oruç, hangi hallerde bozulur?

    - Yemek, içmek, ağız dolusu kusmak ve cinsel ilişkide bulunma hallerinde oruç bozulur.

    7. Oruç, nasıl açılır?

    -Oruç, dua edilerek açılır.

    8. İftar yemeği ile sahur yemeği arasındaki fark nedir?

    - İftar yemeği akşam yenir, Orucu bitirir; Sahur yemeği gece 03-04’te yenir, Orucu başlatır.

    D) SONUÇ BÖLÜMÜ (10 dakika)



    SON ÖZET: Öğretmenin, “Oruç, İslam’ın üçüncü şartı olup, sağlıklı, yetişkin insanlara farz kılınmıştır. Oruç, Ramazan ayında 30 gün tutulur. Oruç, açlığa, susuzluğa karşı dayanıklılığı ve sabrı arttırır. Midemizi dinlendirir, merhameti öğretir. İnsanlar arasında yakınlaşmayı sağlar. Oruç tutmakla, Tanrı’ya karşı olan görevlerimizden birini de yapmış oluruz” demesi ve öğrencilere not ettirmesi.

    TEKRAR GÜDÜLEME: Öğretmenin, “Eğer oruç tutarsanız, daha sağlıklı, daha ahlaklı olursunuz. Toplumda herkes sizi sever. Allah da sizi sever ve ödüllendirir” demesi.

    KAPANIŞ: Öğretmenin, “Allah İslamiyet’ten önce de, niçin, orucu farz kılmıştır?” sorusunu sınıfa yöneltmesi ve tartışma başlatması. Doğru cevaplara pekiştireç vermesi.



    E) DEĞERLENDİRME (15 dakika )



    Öğretmenin, “Şimdi sizlere soru kağıtlarını dağıtacağım.Her soruda boş bırakılan yere ilgili terimi (veya sözcüğü) yazınız. Dikkatli olunuz. Sınav kurallarına uyunuz. Sınav süresi 15 dakikadır” demesi ve sınavı başlatması.



































    SORULAR



    I. BİLİŞSEL ALAN TESTİ (15 dakika)

    1. Tan yerinin ağarmasından, akşam güneş batıncaya kadar, Allah rızası için bir şey yiyip içmemeye.......................................... .................................................. .................................denir.

    2. .................................................. .................................................. ....................çeşit oruç vardır.

    3. Belli bir olayın gerçekleşmesi durumunda tutulan oruca............................................. ...denir.

    4. Bir günahı Tanrı’ya bağışlatmak için tutulan oruca .................................................. .....denir.

    5. Adak Orucu,............................................ .................................................. ..............bir oruçtur.

    6. …................................................. .................................................. ............orucu, farz değildir.

    7. Ramazan orucu, .................................................. .................................................. ..bir oruçtur.

    8 Orucun sabah başlama vaktine .................................................. ......................................denir.

    9. Ramazanda akşam vaktine .................................................. ...........................................denir.

    10. Oruç tutmak için, gece yemek yeme saatine........................................... ......................denir.

    11. Ramazanda, akşam ezanı okununca yenen yemeğe............................................ ...........denir.

    12. Oruç için gün doğmadan önce, belli bir saatte yenen yemeğe.......................................denir .

    13. Oruç, hastalara, çocuklara, yolculara......................................... ................................değildir.

    14. ..............................; açlık ve susuzluğa karşı dayanıklılığımızı arttırır; midemizi ve iç organlarımızı dinlendirir; sabrı ve merhameti öğretir.

    15. Oruç, İslamiyet’in, .................................................. .................................................. .şartıdır.

    16. Müslümanlar, .................................................. .......................................... .gün oruç tutarlar.

    17. Oruca, .................................................. ...................................... ................edilerek başlanır.

    18. Ağız dolusu kusmakla,......................................... ....................................... ..............bozulur.

    19. Oruç, .................................................. .............................................. ...............edilerek açılır.

    20................................................ .................................................. ................yemeği orucu bitirir.

    21................................................ .................................................. .............yemeği orucu başlatır.

































    II. DUYUŞSAL ALAN TESTİ (10 dakika)

    Açıklama:

    1.Ölçek, öğretmen tarafından, sınıfın toplamı için (her bir öğrenci için değil) doldurulacaktır.

    2. Aşağıdaki önermeler okunarak, yapılanlar ilgili sütuna işaretlenecektir.

    Önermeler Evet Hayır

    1. Ramazanda genellikle erken yattım. ---------- ------------

    2. Sofra hazırlamada genellikle anneme yardım ettim. ---------- ------------

    3. Gece dişlerimi fırçaladım ve oruç için niyet ettim. ---------- ------------

    4. Hasta olduğum günlerin dışında oruç tuttum. ---------- ------------

    5. Elimle, dilimle kimseyi incitmedim. ---------- ------------

    6. Yardıma ihtiyaç duyanlara yardım ettim. ---------- ------------

    7. Namaz kıldım. ---------- ------------

    8. Teravih Namazına gittim. ---------- ------------

    9. Oruç ve ramazanla ilgili yazılar, şiirler okudum,

    tv programları seyrettim. ---------- ------------

    TOPLAM % -----------% --------------



    III. DEVİNİŞSEL ALAN TESTİ (5 dakika).

    Açıklama:

    1. Ölçek, öğretmen tarafından sınıfın toplamı için doldurulacaktır.

    2. Aşağıdaki önermeler okunarak, yapılanlar ilgili sütuna işaretlenecektir.

    ________Önermeler Evet Hayır

    1. Bayram için elbiselerimi hazırladım. (Veya yeni elbise aldım.) --------- ------

    2. Bayram şekeri aldım. --------- ------

    3. Bayram kartı yazıp gönderdim. --------- ------

    4. Anneme, ev temizliği yaparken yardım ettim. --------- ------

    5.Çevre temizliği yaptım. (veya yapanlara yardım ettim.) -------- ------

    TOPLAM % %

    __________________________________________________ _____________________

    KAYNAKLAR





    (1) Fidan, Nurettin, Yaşar Baykul ve Nurper Ülküer. “İlköğretimde Temel Öğrenme İhtiyaçlarının Karşılanması.” Eğitimde Nitelik Geliştirme, İstanbul, 1991, (s. 14).

    (2) Sönmez, Veysel. “Türkiye’de Eğitimin Kalitesi ve Geleceği.” H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi. Ankara, 1986, (s.54).

    (3) Fidan, Nurettin, Yaşar Baykul ve Nurper Ülküer. “İlköğretimde Temel Öğrenme İhtiyaçlarının Karşılanması.” Eğitimde Nitelik Geliştirme, İstanbul, 1991.

    (4) Sönmez, Veysel. “Türkiye’de Eğitimin Kalitesi ve Geleceği.” H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, Ankara, 1986.

    (5) Sönmez, Veysel. “Türkiye’de Eğitimin Kalitesi ve Geleceği.” H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, Ankara, 1986, (s.54).

    (6) Bloom, B, S. İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. İstanbul, 1998, (s 351).

    (7) Sönmez, Veysel. Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara, 1986, (s 234-238).

    (8) Sönmez, Veysel. Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara, 1991, (s.167).

    (9) Ertürk, Selahattin. Eğitimde Program Geliştirme.Ankara, 1982, (s.7).

    (10) Ertürk, Selahattin. Eğitimde Program Geliştirme. Ankara, 1982, (s.1-13).

    (11) Fidan, Nurettin, Münire Erden. Eğitim Bilimine Giriş. Ankara, 1991.

    (12) MEB. İlkokul Programı. Ankara, 1988, (s. 275).

    (13) Ural, Mehmet, Müfide Tüzün, Hasan Erdoğan. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara, 1984, (s. 42).

    (14) Bayraklı, Bayraktar. İslam’da Eğitim. İstanbul, 1987, (s. 17).

    (15) Fidan, Nurettin, Yaşar Baykul ve Nurper Ülküer. “İlköğretimde Temel Öğrenme İhtiyaçlarının Karşılanması.” Eğitimde Nitelik Geliştirme. İstanbul, 1991, (s. 14).

    (16) Sönmez, Veysel. Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara, 1985, (s.133).

    (17) Öncül, Remzi. Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü. İstanbul, 2000, (s.909).

    (18) Sönmez, Veysel. Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara, 1991, (s.114).

    (19) Doğan, Hıfzı. Analiz ve Program hazırlama. Ankara, 1979, (s. 9).

    (20) Sönmez, Veysel. Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara, 1985, (s. 132-133).

    (21) Fidan, Nurettin, Münire Erden. Eğitim Bilimine Giriş. Ankara, 1991, (s.49).

    (22) Bloom, B. S. Human Chariacteristicks and Scholl Learning. New York, 1976.

    (23) Doğan, Hıfzı. Analiz ve Program Hazırlama. Ankara, 1979, (s. 9-10).

    (24) Çilenti, Kamuran. Eğitim Teknolojisi ve Öğretim. Ankara, 1984, (s. 163).

    (25) MEB. İlkokul Programı. Ankara, 1988, (s. 275).

    (26) MEB. Tebliğler Dergisi. Ekim 2000, Cilt: 63, Sayı: 2517.

    (27) MEB. Tebliğler Dergisi. Nisan 1992, Sayı: 2356.

    (28) MEB. Tebliğler Dergisi. 15 Temmuz 1996, sayı: 2457.

    (29) MEB. Tebliğler Dergisi. Ekim 2000, Cilt: 62, Sayı: 2517, (s. 928-929).

    (30) Sönmez, Veysel. Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara, 1991, (s. 121).

    (31) Sönmez, Veysel. Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara, 1991, (s.463).

     

     

    ZELAL - 09.01.2012 - 03:18



Benzer Konular

  1. Okul Öncesi Günlük Plan Örneği
    Konuyu Açan: Nehir, Forum: Üniversite.
    Cevaplar: 15
    Son Mesaj : 09.12.2012, 16:05
  2. Günlük Plan Değerlendirmesi Örneği
    Konuyu Açan: Nerissa-Su, Forum: Liseler.
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj : 22.02.2012, 12:19
  3. Günlük Plan Örnekleri
    Konuyu Açan: ZELAL, Forum: Çocukça.
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj : 06.01.2012, 14:17
  4. Okul Öncesi Günlük Plan Örneği
    Konuyu Açan: Nehir, Forum: Üniversite.
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj : 23.06.2011, 19:47
  5. Günlük Plan Örneği - Anaokulu Günlük Plan Örnekleri
    Konuyu Açan: Gül_yarasi, Forum: Güncel Sorunlar Ve Hayat.
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj : 29.10.2010, 14:29

copyright

Soru Cevap