İçimizde Büyüyen Matematik Korkusunu Nasıl Yeneriz

  1. Matematik Korkumuzu Nasıl Yeneriz - Matematiği Başaramama Nedenleri - Matematik Korkusunu Yenmenin Yolları



    Matematiği neden başaramıyoruz? Neden korkuyoruz? Bunun cevabını bulmak elbette kolay değil. Üniversite sınavı, SBS sonuçları ve birçok sınav sonuçlarına baktığımızda matematik konusunda sıkıntılar görüyoruz. Aslında bunun nedeni kısmen, belki önemli bir nedeni insanın kendisidir. Sistemi yada eğitimcileri suçlamak konunun en kolay açıklaması olur. Öyle olsaydı dünyanın pek çok yerinde matematik alanında başarı düzeyi sosyal bilimler alanına göre düşük olmazdı. Sistem değişikliği elbette bir iyileşme sağlayabilir. Ama asıl olan insanın kendisinde bittiğini fark etmesidir.


    Şöyle ki;


    Başarısızlık öğrenilen bir durumdur. İnsanlar yapamayacağını toplum içinde yaşarken öğreniyorlar. Anne-baba, komşular, arkadaşlar farkında olmayarak sürekli başarısızlığı aşılıyor. Ancak garip bir durum var ki yine aynı çevre bizden başarmamızı bekliyor. Okuduğum kitaplarda konuyla ilgili iki güzel hikaye yakaladım. Bunları sizlerle paylaşmak istiyorum. Okuyun, eminim hoşunuza gidecektir. Birinci hikaye Beş Maymun Deneyi . Toplumsal yaşamda başarısızlığı nasıl öğrendiğimizi anlamak için güzel bir yazıdır.
    Diğer bir hikayede matematik dersinde uyuya kalan öğrenciyle ilgilidir. Bu hikayeyi AnthonyRobbin’in “Sınırsız Güç” kitabında okudum.
    “Öğrenci teneffüs zili çalınca uyandı ve tahtada gördüğü iki problemi deftere yazdı. Bu problemleri öğretmenin ödev olarak verdiğini düşündü. Eve gitti. Gece boyunca problemleri çözmeye çalıştı. Ama bir türlü sonuca ulaşamadı. Fakat bütün hafta boyunca çalışmasını sürdürdü.Sonunda problemlerden birini çözdü ve sınıfa getirdi. Öğretmen çözülen soruyu görünce şaşırıp kalıyor. Çünkü bu problemi öğretmen , çözülemeyeceğini düşünerek tahtaya yazmıştı. Ancak öğrenci o anda uyuduğu için bunu bilmiyordu. Muhtemelen öğrenci bunu bilseydi o problemi çözemezdi. Öğrenci kendi kendisine çözümün mümkün olmadığını söylemediği için, çözebileceğini düşündü ve sonunda bir çözüm yolunu buldu.”
    Bu hikayeyi okurken kendi öğrencilerim gözümün önüne geldi. Ders programı yaparken dahi matematik dersine daha az bir çalışma süresi verme eğilimindeler. Çalışma esnasında hemen pes ediyorlar. Daha baştan başarısızlıklarını kabul ederek çalışmalarını yarıda kesiyorlar.
    Elbette bu davranış biçimi bana göre öğrenilmiştir. Ve öğrenilen olumsuz bir davranış elbette değiştirilebilir de.


    Peki bu nasıl mümkün olabilir? Matematik korkusunu nasıl yeneriz?


    Matematik çalışırken bu dersi bir sözel grubu dersi gibi düşünmemek gerekir. Matematiğin zorluğunu öğrenci kendi yeteneksizliği olarak görmemelidir. Her dersin özelliği farklı olduğu için matematik dersi için yapılacak çalışmada farklı olacaktır. Nasıl çalışılacağı konusunda internette birçok kaynak var. Bunları araştırabilirsiniz.
    Öğrenci “ben matematiği beceremiyorum”, “matematik yapamıyorum”, “anlamıyorum” şeklindeki yaklaşım biçimini değiştirmelidir. Her ne kadar bu düşünceler o an için doğruymuş gibi gözükse de aslında doğru değil. Çünkü bir şeyin gerçekten yapılamadığını anlamak için uzun bir süre çaba harcanmış olması gerekir. Ama yaptığım görüşmelerde ve araştırmalarda öğrencilerin matematik dersine gerekli çabayı göstermediğini görüyorum.
    Matematik dersinin sürekli ilgi ve sabır gerektirdiği öğrenci tarafından kabul edilmelidir. Yukarıdaki hikaye buna en güzel cevaptır. Kolay ve zahmetsiz yol arayışı ne yazık ki insanların en zayıf yönlerinden biridir. Matematik alanındaki başarısızlığın büyük bir nedeni de budur. Elinize bir kağıt kalem alın bir hafta boyunca verimli bir şekilde matematiğe ayırdığın toplam süreyi yazın? Muhtemelen ayırdığını süre matematik için yeterli değildir. Her öğrencinin her derse ayıracağı süre farklıdır. Bu süre öğrencinin dersi anlaması, zorluk derecesi ve yapacağı tekrar sayısına göre değişir.


    Mutlaka her öğrencinin genel anlamda başarısız olduğunu düşündüğü bir dersten başarılı olduğu konular vardır. Bu konuları tespit ederek kolaydan zora doğru çalışması kendine olan güvenini arttıracaktır. Bir konuyu tam anlamadan ve yeteri kadar deneme soruları çözmeden başka bir konuya geçilmemelidir. Bunun içinde matematiğin günlük ve zamanında çalışılması gerekir. Unutulmaması gereken diğer bir konu da yapılan bir çalışmayı başka bir zaman (1-2 hafta sonra) aralıklı olarak tekrar edilmelidir. Bu hem konunun kalıcılığını artıracaktır hemde matematiği anlamayı kolaylaştıracaktır.
    Öğrenci kendini diğer öğrenciler ile kıyaslamamalıdır. Çünkü her öğrencinin matematiği anlama ve başarma biçimi farklıdır. Bir öğrenci haftalık 4 saat çalışmayla başarılı olabilirken başka bir öğrenci başarmak için haftalık 10 saat çalışması gerekebilir. Bu durum zekaya bağlamak doğru değildir. Her öğrencinin matematik altyapısı farklıdır. Birikimi farklıdır. İllaki kıyaslayacaksa kendisiyle kıyaslamalıdır. En azında her hafta bir önceki durumuna göre gelişimini takip ederek kendine olan güveni artacaktır. (tabii yeteri kadar matematik çalışırsa)


    Çevrenizde matematiği iyi anlayan ve başarılı bir arkadaşınız mutlaka vardı. Ondan destek alın ve aktif olarak ders çalışın. Aktif ders çalışmadaki kasıt, dersi uzaktan takip etmeyin. Ne kadar zorluk yaşasanız da çevrenizdeki yardımcı kaynakları aktif olarak kullanın.
    Çaba, inanç ve sabır olmadan başarı olmayacaktır.


    Özkan Emiroğlu

     

     

    papatya_28 - 07.08.2013 - 01:11



Benzer Konular

  1. Unutkanlığı Nasıl Yeneriz
    Konuyu Açan: ZELAL, Forum: Sağlık Genel.
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj : 28.04.2011, 14:13
  2. Matematik Korkusunu Yenmenin Yollari
    Konuyu Açan: Leyl-i Lal, Forum: Matematik.
    Cevaplar: 4
    Son Mesaj : 24.03.2011, 21:29
  3. Matematik öğretmeni nasıl olunur
    Konuyu Açan: Kayıtsız Üye, Forum: Soru - Cevap.
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj : 28.10.2010, 17:47
  4. Matematik Dersine Nasıl Çalışılır
    Konuyu Açan: Fiyakalı, Forum: Matematik.
    Cevaplar: 16
    Son Mesaj : 15.04.2010, 21:11
  5. Naki Galatasaray i yeneriz
    Konuyu Açan: eskitoprak, Forum: Yabancı Ligler.
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj : 16.01.2008, 08:41

copyright

Soru Cevap