Tavla Oynama Sanatı

  1. tavlada kapı nasıl alınır - tavla kapı almak - tavla nasıl oynanır - tavla oynamak - tavla oynamanın püf noktaları - tavlanın altın kuralları - tavla kuralları


    Tavla Türkiye’de en çok oynanan oyunlardan biridir. Tavlayı bilmeyenler, oynayanları seyrederek öğrenirler. Tavlanın kurallarını bilmek kadar, iyi oynayabilmekde önemlidir. Oyunun Amacı

    Oyunun amacı, rakibinizden önce tüm pullarınızı tavla tahtasından “toplamaktır”. Her oyuncu, diğer oyuncunun ilerlemesini engelleyebilir. Oyunun amacı, ister yüz yüze ister çevrimiçi oynayın aynıdır.

    Tavla Tahtasını Dizme

    Her renkten 15 pul vardır (pul, bir tavla taşıdır). Dört tane zar ve bir katlama küpü bulunması gerekir. Zarların rengi, genellikle pulların rengiyle aynıdır.

    Tavla tahtasındaki boşluklar, dar üçgenlerle gösterilir ve hane olarak adlandırılır. Tavla tahtasındaki haneleri göstermek için, genellikle bir numaralandırma sistemi kullanılır. Hanelerin her biri bir sayıyla temsil edilir; kendi ev tahtanızdaki ilk hane, 1 numaralı hanedir ve son hane, saat yönünün tersine sayıldığında, 24 numaralı hanedir; bu da, rakibinizin ev tahtasındadır.

    Tavla tahtasının ilk dizilişi aşağıdaki gibidir:

    İki pul, 24 numaralı hanede,

    Beş pul, 13 numaralı hanede,

    Üç pul, 8 numaralı hanede,

    Beş pul, 6 numaralı hanede,

    Rakibinizin pulları, sizinkilerin ayna görüntüsü şeklinde dizilir.

    Oyunu Başlatma

    Oyunu kimin başlatacağını belirlemek için, her oyuncu bir tane zar atar. Zarın, çubuğun sağ tarafında, tavla tahtasının içine konması gerekir. En yüksek sayıyı atan oyuncu, atılan sayıları ilk hamlesini oynamak için kullanarak oyunu başlatır. Oyunun yönü, 24 numaralı haneden 1 numaralı haneye, saat yönünün tersinedir.

    Oyunun başlangıcında, oyunun değeri bir puandır (parasal olarak, yani dolar cinsinden ifade edilen taban bahse eşittir). Oyuncuların her ikisi de, 64 sayısından başlayıp 2 sayısına doğru giden katlama küpünü çevirerek bahsi katlama teklifinde bulunabilir. Diğer oyuncu, katlamayı kabul edebilir veya oyunu terk edebilir. Katlamayı kabul eden kişi, sonraki katlamayı teklif etme hakkına sahip olur. Katlama, oyunun bahsini çok yükseltebilir.

    Oyun

    Oyuncular zarları sırayla atar. Bir oyuncu, kendi pullarını zarların gösterdiği sayı kadar taşıyabilir. Her zarın ayrı bir değeri vardır, yani bir oyuncu her pulu, zarların birinde gösterilen hane kadar olmak üzere, zarların her atılışında iki farklı pulu taşıyabilir.

    Pullar, üç tür “açık” haneye konabilir.

    boş bir haneye,

    oyuncunun kendi pulunun bulunduğu bir haneye,

    rakibin tek bir pulunun (açık pul) bulunduğu bir haneye.

    Korunmayan açık bir pulun bulunduğu haneye konmak, rakibin pulunun tavla çubuğuna çıkarılmasına yol açar. Açık bir pula konduğunuzda, yazılım, rakibin pulunu tavla çubuğuna koyar. Pulun sahibi, rakibin ev tahtasındaki açık bir haneye koyabilecek bir zar sayısı atıp pulu oyuna geri koyana kadar pul, tavla çubuğunda kalır. Oyuncu, rakibin ev tahtasındaki açık bir haneye denk düşen bir sayıyı iki zarın birinde atamazsa, oynama sırasını kaybeder.

    Çift atarsanız, yani zarların her ikisi de aynı sayıyı gösterirse, zarların iki katını oynarsınız. Örneğin, üç-üç attıysanız, iki kez yerine dört kez üç hane gidebilirsiniz. Bir pulu dört kez üç hane taşıyabileceğiniz gibi, iki pulu ikişer kez veya başka birleşimlerde de taşıyabilirsiniz. Renkleri aynı olduğu sürece, tek bir hanede bulunabilecek pul sayısında bir sınırlama yoktur. bitti düğmesine bastığınızda veya zarlara tıkladığınızda oynama sıranız biter.

    Tüm pulları kendi ev tahtanıza taşıdığınızda, pulları toplamaya başlarsınız. Tüm pullarını ilk toplayan oyuncu, oyunu kazanır. Pullarınızı toplarken bir pulunuz kırılırsa, pulunuzu tavla çubuğundan rakibinizin ev tahtasına koymak ve tekrar pul toplamaya başlamadan önce bu pulu kendi ev tahtanıza taşımak zorundasınız. Rakibiniz bir pulunu toplamadan önce siz tüm pullarınızı toplarsanız, “mars” etmiş olursunuz. Mars, oyunun bahsinin iki katını kazandırır.

    Tüm pullarınızı tavla tahtasından toplamışsanız ve rakibiniz hiçbir pulunu toplayamamışsa ve sizin ev tahtanızda hala bir pulu varsa, bahisler üç katına çıkar. Buna katmerli mars adı verilir. Mars ve katmerli mars, katlama küpü kullanılarak yapılmış katlamaya eklenir ve oyunun bahislerini daha da yükseltir!

    Kazanma İpuçları
    Vurulmalarını önlemek için, pullarınızı çift halde tutun.

    Kendi ev tahtanızda iki veya daha fazla açık pul varsa, rakibinizin pulunu kırmayın.

    Rakibinizin ilerlemesini engellemek için, sıralı altı kapı alın. Altılı sırada hiçbir kırık pul bırakmamaya dikkat edin. Buna “altı kapı kapalı” denir.

    Rakibinizin ev tahtasında, vurulduğunuz zaman güvenle konabileceğiniz, kapılar alın. Bunlara “rakip ev tahtasındaki kapı” denir.

    Tavla stratejinizden emin olana kadar, küçük bahislerle başlayın.

    Oyun Türleri

    Tek Oyun – Tek oyunda, tek bir rakiple tek bir oyun oynarsınız ve en az bahis kadar, en çok da limit kadar kazanırsınız.

    Maç Oyunu – Maç oyununda, tek bir rakiple belirli sayıda puan için oynarsınız ve bu puana ulaşan (veya geçen) ilk oyuncu, belirlenen ödülü kazanır. Daha fazla puan almak, kazancınızı artırmaz.

    Tavla Sözlüğü

    Tavla Tahtası
    Tavla tahtası, oyunun oynandığı tahtadır ve tavla tablası olarak da adlandırılır.

    Hane
    Tahtadaki 24 üçgene hane denir. Bir oyunu kazanmanın skorunu kastetmek için de kullanılabilir.

    İç Tahta/Ev Tahtası
    Tahtanın, oyunda pulların toplandığı iç veya ev kısmı.

    Dış Tahta
    Dış tahta, tavla tahtasının ev tahtasının yanında bulunmayan iki tane çeyreklik kısımdır.

    Tavla Çubuğu
    Tavla çubuğu, tavla tahtasını iki yarıya bölen çubuktur. Pullar, vurulduktan sonra tavla tahtasına girmeyi burada bekler.

    Pul
    Bir tavla taşına pul denir.

    Pozisyon
    Pulların tavla tahtasındaki dizilişidir.

    Gidilecek Hane Sayısı
    Gidilecek hane sayısı, bir oyuncunun tüm pullarını toplamak için gereken toplam hane sayısıdır. Oyunun başlangıcında, her oyuncunun gideceği hane sayısı 167′dir.

    Kapı Almak
    Kapı almak, iki pulu aynı haneye koyup, o hanenin kontrolünü ele geçirmektir.

    Bir Haneyi Kontrol Etmek
    Bir haneyi kontrol etmek için, o hanede, rakibinizin konamayacağı şekilde, en az iki pul bulundurmaktır.

    Rakip Ev Tahtasındaki Kapı
    Rakip ev tahtasındaki kapı, rakibinizin ev tahtasında kontrol ettiğiniz bir hanedir.

    Açık
    Bir hanede, vurulabilen tek bir pul varsa, buna açık denir.

    Vurmak
    Vurmak, rakibinizin açık pulunun üstüne konmak demektir.

    Tek Zarla Vurma
    Tek zarla vurma, zarlardan birindeki sayıyla vurmak demektir.

    Koymak
    Tavla çubuğundan, rakibin ev tahtasına pul koymak demektir.

    İçeriye Atmak
    İçeriye atmak, pulları kendi ev tahtanıza taşımaktır.

    Toplamak
    Toplamak, bir pulu tavla tahtasından almaktır.

    Gidilecek Hane Sayısı
    Zardaki sayı / pulun taşındığı hane sayısıdır.

    Kırık Zar
    Kötü konan bir zar, “kırık” sayılır ve zarların her ikisinin yeniden atılması gerekir.

    Çift
    Zarların her ikisi de aynı sayıyı gösterdiğinde, o sayıya sahip dört zar gibi kabul edilir.

    Açık Pulda Kapı Almak/Kırıp Kapı Almak
    Bir açık pulu iki pulla vurup kapı almak.

    Kapı Bozmak
    Kapı bozmak, aynı hanede bulunan iki pulu ayırmak demektir.

    Açık Bırakmak
    Bir hanede korumasız (açık) bir pul bırakmak demektir.

    Kapı Pulu
    Kapı pulu, sahibinin üstüne başka bir pul koymayı düşündüğü, bir hanedeki tek bir puldur.

    Altı Kapı
    Altı kapı, arka arkaya altı kapının, bunların arkasında kalmış rakip pulların oynamasını engellediği bir durumdur.

    Kapı Azaltma
    Toplamaya hazırlanmak amacıyla, tüm pullarınız evinizde toplanmadan önce ev tahtanızdaki büyük haneleri boşaltmak.

    Mars
    Mars, kaybeden oyuncunun, kazanan oyuncu tüm pullarını topladıktan sonra, hiçbir pulunu toplayamamasıdır. Bu durumda, kazanan oyuncu, katlama küpü değerinin iki katını alır.

    Katmerli Mars
    Katmerli mars, kazanan oyuncu tüm pullarını topladığında, kaybeden oyuncunun hiçbir pulunun toplamamış olması ve kazananın ev tahtasında veya tavla çubuğunda bir veya daha fazla pulunun bulunmasıdır. Bu durumda, kazanan oyuncu, katlama küpü değerinin üç katını alır.

    Küp
    Küp, katlama küpü de denir, altı yüzünün her birinde aşağıdaki sayılar bulunan bir küptür: 2, 4, 8, 16, 32, 64. Küp, bir oyuncu tarafından diğer oyuncuya oyunun bahislerini katlama seçeneği sunmakta kullanılır.

    Küpü Almak
    Bahisleri katlama teklifini kabul eden son oyuncu, küpü alır, yani küpün kontrolü kendisine geçer.

    Almak
    Almak, bahsi katlama teklifini kabul etmek ve katlama küpünü almak demektir.

    Pas
    Pas, bahsi katlama teklifini reddetmek ve oyunu vermek demektir; çekilmek olarak da bilinir.

    Oyundan Çekilmek
    Oyundan çekilmek, oyunu vermek demektir.

    Crawford Kuralı
    Bir maç oyununda, bir oyuncunun kazanmaya tek bir puanının kaldığı ilk oyuna Crawford oyunu denir ve Crawford kuralına göre böyle bir oyunda katlamaya izin verilmez. Oyun değerleri, mars veya katmerli mars yapılarak yine de iki veya üç katına çıkabilir.

    Karşı Katlama
    Bir oyuncu, katlama teklifini hemen iki katına çıkartıp küpü elinde tutarsa, buna karşı katlama denir. Bu oyuncunun rakibi, karşı katlama teklifini kabul veya reddedebilir. Bu seçenek çevrimiçi tavla oyunlarının çoğunda bulunmakla birlikte, hepsinde mevcut değildir.

    Geri Oyun
    Bir oyuncu yarışmanın gerisindeyse, fakat rakibin ev tahtasında yine de en az iki kapısı varsa, bir geri oyun stratejisi uygulayarak, son anda bir pul vurur ve rakibin pulunu bir altı kapının arkasında bırakmaya çalışır.

    Oyun Planı
    Üç ana oyun planı (strateji) vardır: kaçma, engelleme ve saldırma.

    Kaçma Stratejisi
    Kaçma stratejisi, rakiple mümkün olduğu kadar az etkileşime girer.

    Engelleme Stratejisi
    Engelleme stratejisinde oyuncu, engelleyici kapılar almaya çalışır.

    Saldırma Stratejisi
    Saldırma stratejisinde, oyuncu, kendi ev tahtasındaki haneleri kontrol ederek, rakibi vurur ve kapı alır.

    Tutma Oyunu
    Tutma oyunu, savunma veya engelleme stratejisi kullanılarak oynanan oyundur.

    Oyun Sonu
    Oyun sonu, oyunun oyunculardan birinin pullarını toplamaya başladığı kısmıdır.

    Temas Pozisyonu
    Temas pozisyonu, pulların birbirleriyle ilişkili olduğu ve birbirlerini vurabilecekleri veya engelleyebilecekleri bir hanedir.

    Salt Yarış
    Tüm pullar ev tahtasına doğru gidiyorsa ve önlerinde hiçbir rakip pul kalmamışsa, oyuncuların amacı mümkün olduğu kadar hızla ilerlemektir ve böyle bir oyuna salt yarış denir.

    Boş zamanları değerlendirmenin en güzel yollarından birisi Tavla oynamaktır. Tavla diğer oyunlar gibi tamamen şans yada tamamen zeka işi değildir.
    Bu oyunda şans faktörü çok önemli tabiki bunun yanında bilmeniz gereken bazı kurallar ve oyunlar var.

    * Oyunda yapılacak en büyük hata kapı almamaktır.
    * Kapı demek pulları toplamanız gereken yere olabildiğince fazla taş çekmek ve en az 2 tanesi üst-üste olması demektir.
    * En önemli kapı 6′ı kapısıdır.
    * 2 farklı sayılarda kapı alınır bunu unutmayın; misal 3×1,4×2,5×3, 6×4 vs.
    * 6×1 zarının özel bi oyunu vardır. 6′ı kapısını kapatır.
    * Rakıbin fazla kapısı yoksa pullarını kırmaya çekinmeyin.
    * Oyunun bitmesine az kaldıysa ve hala rakibin içersinde pulunuz varsa çekmeyin ve kendi alanızdaki kapıları kapayın.Kırma ihtimalınız var çünkü.
    * Zar tutmak diye birşey vardır. Zar tutulur ama atınca tamamen şansıtır.
    * Zarı avucunuzda sallamayın. Tutun ve atın.
    * Pul toplamaya dışardan başlanır. Boş geçmeyin yani 2×1 geldiyse bitane 2 ‘den bitane 1′den alın. Tutup 6′dan içeri doğru kule yapmayın.
    * Bu bu zarı atamaz deyip oynunuzu “gelmez o zar” üzerine kurmayın mutlaka geliyo
    * Hızlı oynayın.
    * Birine tavla öğretiyorsanız onunla öğrenene kadar bidaha oynamayın çünkü yenilirsiniz. Acemi şansı…
    * Yanlış zar yoktur yanlış oyun vardır unutmayın

    ilk olarak hangi kapıları almalıyız?

    Oyunda ki en önemli kapı, sizin tahtanızdaki 7 numaralı kapıdır. Rakibinizin 6-5, 6-6 gibi stratejik zarları atması ve sizin tahtanızdan rahatça kaçması istenmeyen bir hamledir. Diğer önemli bir kapı ise, kendi tahtanız üzerindeki 4 numaralı kapıdır. Bu kapıyı alamazsanız, 7 numaralı kapınız kapalı olsa bile rakibiniz sizin oyun tahtanızdan kaçmak için ilk yöneleceği kapı 4 numaralı kapıdır. Anlattığımız iki kapıyı aldığınız taktirde, rakibinizin sizin oyun tahtanızdan çıkma olasılığını minumuma düşürmüş olacaksınız.

    Rakibinizi hapsettikten sonra ikinci uygulamanız gereken strateji sizin onun oyun tahtasından kendi pullarınızı çıkarmaktır. Yani anlattığımız kapıların, onun oyun tahtasındaki simetriklerini almaya çalışmak ikinci hedefiniz olacaktır.

    Sakın unutmayın ilk rakibinizi oynatmayacaksınız, sonra ise siz kaçacaksınız. Bu kazanmaya giden en önemli adımdır. Fakat bu hamleleri yapabilmeniz için gerekli zarları atmalı ve oyunun gidişatını belirleyecek zar kombinasyonlarının gelmesi gerekmektedir. Bu ise tamamen şansa dayalı bir olgudur. Eğer şansınız yoksa ve bu önemli kapıları alamıyorsanız farklı stratejiler belirlemeniz gerekmektedir.

     

     

    dumanalti - 09.07.2010 - 19:58



Benzer Konular

  1. Merveyi Tavla
    Konuyu Açan: Ajan007, Forum: Geyik Muhabbeti.
    Cevaplar: 36
    Son Mesaj : 05.08.2012, 01:54
  2. Kelimelerle Oynama Sanatı
    Konuyu Açan: Nerissa-Su, Forum: Ayet Hadis Ve Dini Bilgiler.
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj : 09.05.2012, 18:24
  3. Backgammon - Tavla
    Konuyu Açan: MiSS-FENER, Forum: Cep Telefonu.
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj : 13.09.2010, 00:25
  4. Tavla Terimleri
    Konuyu Açan: NarCicegi, Forum: Bunları Biliyormuydunuz.
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj : 23.04.2009, 12:22
  5. tavla
    Konuyu Açan: gecelerx, Forum: Derin Duygular.
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj : 09.08.2006, 18:02

copyright

Soru Cevap

grafimx